Ett välfärdsområde som beaktar familjers diversitet
Stjärnfamiljernas målsättningar för välfärdsområdena 2025–2029
Ett välfärdsområde som beaktar familjernas mångfald ökar alla invånares välfärd och förebygger problem och kostnader.
1. Välfärdsområdet beaktar familjers diversitet och olika familjesituationer i sitt beslutsfattande, i sin struktur och i sin praxis
Välfärdsområdets strategier, planer och tjänster ska beakta mångfalden av familjeformer och -situationer. Det är viktigt att följa upp familjernas mångfald med tillgänglig statistik.
Familjevänlighet bör lyftas fram som ett kriterium för upphandlingar och konkurrensutsättningar samt beaktas i ägarstyrningen.
Ett tillräckligt stöd i rätt tid samt ett övergripande beaktande av familjesituationen sparar också resurser. I välfärdsområdets kommunikation är det viktigt att fästa uppmärksamhet vid hur olika slags familjer och bakgrunder syns samt vid klarspråk och servicedesign för olika målgrupper.
I tjänsterna, såsom parrelations- och skilsmässotjänsterna, ska även barnlösa personer beaktas på lika villkor. Tjänsternas öppettider, även i fråga om fertilitetsbehandlingar, ska stöda sammanjämkandet av arbete och olika familjesituationer.
Man satsar på samarbete med tredje sektorns organisationer. Organisationerna kan komplettera och stöda de offentliga tjänsterna bland annat genom att erbjuda kamratstöd och kunskap för utveckling av tjänsterna.
2. Familjecenterverksamheten bör beakta alla slags familjer och sätt att bilda familj
Välfärdsområdet ska ta i bruk det riksomfattande elektroniska familjecentret som stöder olika familjesituationer och olika sätt att bli en barnfamilj.
Det är viktigt att familjecentren kan ge råd om olika sätt att bilda en barnfamilj, såsom fertilitetsvård, soloföräldraskap, regnbågsfamiljernas alternativ för att bli barnfamiljer, partnerskapsföräldraskap, adoption eller att bli fosterfamilj.
Kompetensen om familjernas mångfald hos personalen vid familjecentren ska säkerställas genom regelbunden utbildning.
3. Hindren för att bilda familj måste undanröjas genom att utveckla fertilitetsvården
Man ska få tillgång till fertilitetsvård i rätt tid och på lika villkor, och psykosocialt stöd ska kopplas till behandlingen.
Resurserna för fertilitetsvården måste ökas så att de motsvarar behovet. Det är viktigt att samarbetet med tillhandahållarna av fertilitetsvård inom den privata sektorn är smidigt.
4. Inom barn- och familjeservicen måste man känna till de särskilda behoven hos olika familjer
Arbetstagarna måste erbjudas fortbildning om familjernas mångfald. De anställdas kunskaper om ett kultursensitivt arbetssätt måste också ökas.
Områdena ska ha centraliserad kompetens om adoptionsprocessen och adoptivbarnets specialbehov samt om rådgivning och service efter adoptionen. Det ska finnas tillräckligt med stöd för den adopterade att söka sina rötter.
I rådgivningsplanerna ska man beakta familjeträning som skräddarsytts för familjer som väntar flerlingar, personer som väntar barn ensamma samt familjer med dödfödda barn eller som genomgått missfall.
Rådgivningsbyråerna ska ha kunskap om flerbördsgraviditeter och stöd för flerlingsfamiljer. Moderskapsfysioterapi ska erbjudas särskilt dessa föderskor.
Utvecklingen av alla hemspråk hos två- eller flerspråkiga barn ska stödas i servicen, och i servicen ska man säkerställa att informationen förmedlas till alla föräldrar, oberoende av språkkunskaperna.
Bonusfamiljer måste erbjudas stöd i olika skeden av familjeskapandet och i krissituationer. Skilsmässotjänster ska tillhandahållas med låg tröskel och snabbt, även vid skilsmässor i bonusfamiljer. Även barnens behov vid skilsmässor kartläggs och föräldrarna informeras om tjänsterna.
I servicen måste man beakta familjebildning, graviditet, förlossning och livet i barnfamiljen hos föräldrar med könsmångfald.
5. Tillgången till hemservice för barnfamiljer ska säkerställas
Hemservice ska vara tillgänglig lätt och på lika villkor i hela området.
Man ska kommunicera aktivt om tjänsten och dess omfattning ska utvärderas och utvecklas regelbundet så att alla slags familjer hittar den service de behöver. Man säkerställer att till exempel fosterfamiljer och umgängesföräldrarnas familjer också känner till servicen och får den på samma sätt som andra barnfamiljer.
Hemservicen ska fungera enligt de villkor familjens behov ställer upp. Genom servicedesign kan man främja servicens kundorientering, tillräcklighet och läglighet i tiden.
Service som ges i hemmet med låg tröskel ska finnas tillgänglig i en situation, där en förälder har insjuknat och behöver hjälp med att ta hand om barnet. Hemservicen ska vid behov också kunna användas för att främja förälderns sysselsättning.
Familjer där man sörjer en närståendes död ska automatiskt erbjudas konkret hjälp för att vardagen ska löpa smidigt. Hemservice ska erbjudas akut och även en längre tid efter förlusten.
6. Växelvis boende barn och familjer med fler än två föräldrar bör beaktas i servicen
Servicen för barn och familjer, såsom barnskydd, hemservice, sociala förmåner, tjänster för personer med funktionsnedsättning samt hälso- och sjukvård, ska tryggas för barnet och barnets familj i båda hemmen, även när hemmen är belägna inom olika välfärdsområden.
Kommunikationen om barnets angelägenheter ska vara möjlig för alla barnets faktiska föräldrar i enlighet med familjernas önskemål och avtal.
7. Barnskyddets familjevård bör utvecklas och familjevårdens förutsättningar säkerställas
Barnskyddet som helhet ska garanteras tillräckliga resurser. Det är viktigt att minska personalomsättningen samt följa upp och målmedvetet öka arbetshälsan.
Familjevård ska ordnas på ett regionalt jämlikt sätt och så att olika former av familjevård utvecklas i samarbete. Möjligheterna till familjevård ska också utnyttjas inom eftervården för unga. Möjligheten till adoption ska utredas som ett alternativ till en långvarig placering.
Familjevårdarnas sakkunskap ska utnyttjas i utvecklingen av familjevården. Inom familjevården ska man skapa strukturer för regelbundet samarbete med familjevårdarna och familjevårdsföreningarna. Att vara familjevårdare ska inte bara ses som en livsstil, utan också som en försörjningsmöjlighet.
Familjevård som ges i hemmet är en viktig möjlighet för att möjliggöra stöd i rätt tid i familjernas egen livsmiljö. Familjevård som ges i hemmet är också en möjlighet att engagera familjevårdarna mellan placeringarna. Om området inte använder sig av familjevård som ges i hemmet, ska sådan utvecklas.
Genom fortbildning säkerställer man att de yrkesutbildade personerna inom barnskyddet har specialkompetens inom familjevård, såsom förmåga att bedöma med vilket stöd flera barn kan bo i familjevård, och kunskap om regnbågsfamiljer eller familjer med olika språkliga och kulturella bakgrunder som foster- och stödfamiljer.
8. De familjerättsliga tjänsternas resurser bör stärkas och personalen bör ha kunskap om olika familjesituationer
De familjerättsliga enheterna och verkställandet av familjerättsliga beslut ska centraliseras enligt välfärdsområde. Barnatillsyningsmännens resurser ska motsvara områdets behov. Familjer måste få tillgång till familjerättslig service innan situationen leder till en kris.
De anställda ska ha tillräckligt med kunskap och verktyg för att främja barnets delaktighet i skilsmässosituationer. De anställda ska ha tillräcklig kunskap om avtal om vårdnad och umgänge då alla föräldrar inte är barnets juridiska föräldrar. De anställda ska kunna ge råd om ingående av avtal även när barnet har fler än två vårdnadshavare.
Antalet mötesplatser för övervakat och stött umgänge ska ökas för att umgängesrätten ska kunna tillgodoses på ett jämlikt sätt i området.
9. Krishjälp måste fås snabbt, heltäckande och tillräckligt länge
Krishjälp ska tryggas för hela familjen i alla familjesituationer – även för barn och medlemmar i bonusfamiljer, enligt behov och oberoende av de officiella familjeförhållandena.
Barnen måste få krishjälp inom ett dygn efter att krisen börjat.
Krisstödet ska vid behov också sträcka sig till ett annat välfärdsområde och fortsätta också efter det omedelbara stödet. En regional servicekedja ska skapas för krisstödet, för att säkerställa informationsgången och servicestyrningen även efter en akut krissituation. Det är viktigt att krishjälparna också kan hänvisa till långvarigare organisations- och kamratstöd inom tredje sektorn.
10. Som arbetsgivare stöder välfärdsområdet sammanjämkandet av arbete och olika familjesituationer
Som arbetsgivare ska välfärdsområdet beakta olika typer av föräldraskap, såsom föräldrar till ett barn som bor växelvist, ensamförsörjare, umgängesföräldrar, bonusföräldrar och alla föräldrar i regnbågsfamiljer. Likadan flexibilitet och likadana rättigheter som i en graviditetssituation ska garanteras för alla sätt att bli en barnfamilj, såsom fertilitetsbehandlingar, adoption och att bli fosterfamilj.
I semesterplaneringen beaktas de barnlösas önskemål och behov på lika villkor som för dem som har barn.
Som arbetsgivare ska välfärdsområdet sörja för tillräckligt stöd i krissituationer som beror på familjen, såsom när en närstående avlider och vid kriser i samband med separation eller skilsmässa.